Regler

En stor del af scenariet er baseret på Kan Man, Så Kan Man. Vi regner med, at eftersom det er et 18+ scenarie, så kan folk godt selv vurdere på fornuftig vis om ens karakter kan det, man sætter sig for. Det vigtigste spørgsmål man kan stille sig selv undervejs er “skaber det godt spil for andre?”.

For en god ordens skyld følger her en række regelområder:

Evner:

Vi giver ikke et karakterskema, hvor det står defineret at man har niveau 5 i “Lektier” eller andet. Den karakter du har lægger op til et særligt udvalg af evner, og vi går ud fra at du selv kan vurdere om det 1) er realistisk og 2) er fedt at du har et vist udvalg af evner. Undervejs i spillet kan der godt opstå situationer hvor du skal tage stilling til om du kan dirke en lås op. Er du en bølle, der har været involveret i en eller anden grad i det kriminelle miljø, så giver det nok god mening at du kan dirke pedellens dør op, men hvis du er et dydsmønster, så skal du nok finde førnævnte bølle.

Hvis der er noget helt specifikt, som du synes det er sjovt at du kan, så skriv det i din karakter du sender ind, eller send os en mail.

Sikkerhed:

Selvom det er et 18+-scenarie og vi regner med at vores spillere er fornuftige, så har vi også nogle retningslinjer. Vi vil gerne have at det er et trygt scenarie, hvor man skal kunne stole på sine medspillere. Derfor forventer vi også af folk at de kan snakke sammen om grænser og ønsker til spil, hvis det skulle blive nødvendigt. Vi opfordrer også til at du taler med din/e medspiller/e om grænser, hvis I har planer om særligt hårdt eller intimt spil.

Sker det alligevel at din grænse bliver overskredet, eller du har behov for at tale med nogen undervejs, så har vi besluttet at der vil være en tryghedsperson af hvert køn til stede til scenariet.

Til scenariet vil der ydermere være et stopord, et eksalerings- og et deeskaleringsord, som alt sammen bliver gennemgået på den obligatoriske workshop.

Kamp:

Eftersom der er risiko for kamp undervejs, har vi defineret et kamp-regelsystem.

Den korte udgave er: den mindst fysisk stærke taber. Varulve er altid stærkest. Den varulv med den højeste rang, vinder. Kommer du til skade, så kommer du til skade, og skal sminkes derefter. Og det vigtigste er altid rollespillet.

Den lidt længere udgave: Alle har et tal, og den med det højeste tal er stærkest. Ved en kamp aftaler de deltagende diskret hvem der vinder, og derefter rollespilles kampen. Ved ens tal/uenighed afgør en omgang sten/saks/papir hvem der er sejrherre. Kampe foregår altid 1 mod 1. Alt andet er uden ære. Knive og andre våben udgør ikke nogen regelteknisk forskel. Det handler ikke om at vinde, men om at skabe noget fedt rollespil og nogle fede scener der kan spilles videre på.

Skade:

Til scenariet er det selvfølgelig muligt at komme til skolesundhedsplejersken, men det er ikke hurtig magi der foregår der. Der er effektive salver og forbindelser, men hvis man kommer til skade, så kommer man til skade og skal sminkes derefter og spille på det.

Kærlighed:

Til scenariet er alle spillere teenagere. Derfor er det ikke umuligt at der muligvis vil være relationer af romantisk karakter, og muligvis endda relationer der går længere end til at holde i hånd på gangene.. Hvor langt I tager jeres spil er op til jer, MEN! 1) Tal sammen om grænser indbyrdes inden, og også gerne inden spillet starter hvis det er aktuelt, 2) Tag stilling til hvad du synes er godt rollespil, og hvad der giver mening for din rolle.

Vi har ikke valgt at køre med Ars Armandi eller andre mekanikker, da vi ikke synes at en kærlighedsrelation behøver at udmunde i en sexscene til spillet. Der findes rigeligt af muligheder for at skabe drama uden at gå hele vejen.

Og regel nr. 0) Man kan ALTID bakke ud. Det er jeres velvære og tryghed det handler om.

Magi:

Magi er allestedsnærværende til scenariet, og et grundvilkår, men det er ikke det der har vores fokus. Vores fokus til spillet er dramaet, dagligdagen og relationerne.

Dermed ikke sagt at der ikke er regler.

Magi er ikke til stede på en måde, at det kan viftes frem med en tryllestav. Alle magiske væsner er klar over, at det kun er tryllekunstnere, ikke-magikere, der bruger den slags. Magien ligger omkring og i os alle og alt. Derfor kan det tvinges ud af forskellige midler (eliksirer) og kaldes frem med stort arbejde (ritualer).

Der vil i spil være folk der kan lave eliksirer, der vil også være eliksirer i spil. Der vil være en seddel på disse, der forklarer deres effekter, og de kan blandes i drikke (f.eks. en kop te). I et sådant tilfælde overrækker man diskret sedlen, når væsken er indtaget. Man kan IKKE smage en eliksir.

Derudover kan man, hvis man ønsker det, kalde større kræfter i spil ved hjælp af et ritual. Det kræver forberedelse og at man tager fat i en spilleder, minimum en time i forvejen. Her skal man have en grov plan over mål, middel, deltagere og ønsket effekt. Som med alt det andet forventes det af dig som spiller at du er fornuftig. Magi af den kaliber er ikke noget man tager let på i det magiske samfund, og det er ikke altid det virker, heller ikke efter hensigten.

Og sidst men ikke mindst: er der noget du er i tvivl om, så kontakt os!